سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقوق

حجت الاسلام جعفر فتحعلی زاده از آماده شدن طرح ""وکالت"" برای بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و ""حذف آزمون وکالت"...

حذف ازمون وکالت:

حجت الاسلام جعفر فتحعلی زاده از آماده شدن طرح ''وکالت'' برای بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و ''حذف آزمون وکالت'' را از مهم ترین محورهای این طرح عنوان کرد.

حجت الاسلام جعفر فتحعلی زاده در گفتگو با
خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی مسکوت ماندن طرح ادغام کانون وکلا با مرکز مشاوران حقوقی و وکلا و کارشناسان قوه قضائیه و واگذاری مرکز مذکور به کانون وکلا که اواخر سال گذشته با قید فوریت مطرح شده بودند، قرار شد طرح جامعی در این زمینه تهیه شود. نماینده قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از برگزاری نشست های مشترک مسئولان قضایی با نمایندگان ملت و مدیران کانون وکلا و کارشناسان امور مشاوره حقوقی و بررسی و ترکیب موضوعات کلیدی طرح های ارائه شده، طرحی با ۶۰ ماده تهیه شد که پس از تعطیلات آتی نهاد قانونگذار، جهت بررسی و تصویب در صحن علنی طرح خواهد شد. حجت الاسلام فتحعلی زاده یکی از محورهای مهم طرح ''وکالت'' را ''حذف آزمون وکالت'' عنوان کرد و در این زمینه توضیح داد: وکالت تنها موضوع حقوقی و فقهی است که در دین مبین اسلام شرط ندارد و حتی فردی مسلمان می تواند یک فرد غیر مسلمان را به تشخیص خود به عنوان وکیل مدافع برگزیند. وی افزود: در حال حاضر وکالت در کشور ما مشروط به قبولی در آزمون وکالت و کسب پروانه است و به همین علت، جمعی از حقوقدانان از وکالت و بسیاری از افراد جامعه از حق انتخاب وکیل محروم شده اند و گاه دیده شده یک حقوقدان که از توان وکالت نزدیکان خود برخوردار است، موفق به این کار نشده است. ''دستگاه قضایی تلاش می کند با حذف آزمون وکالت، زمینه نهادینه شدن فرهنگ وکالت را از طریق دسترسی سریع و آسان همه اقشار جامعه به وکلا فراهم کند و محور اصلی در این رویکرد بر اساس آنچه که در دنیا پذیرفته شده، نظارت و ارزیابی حاکمیت خواهد بود''. نماینده دستگاه قضایی در قوه مقننه خاطر نشان کرد: چنانچه نمایندگان ملت به حذف آزمون وکالت رای مثبت دهند، معیار وکالت توانمندی و استعداد داوطلب این کار خواهد بود و همانطور که یک پزشک بر اساس مدرک تحصیلی خود حق طبابت دارد، یک حقوقدان می تواند با ارائه مدرک معتبر دانشگاهی و پس از احراز صلاحیت علمی و اخلاقی توسط مرجع مربوطه، پروانه وکالت گرفته و از حقوق دیگران دفاع کند. نماینده قوه قضائیه در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از آنجا که وکلا به اسرار مردم دسترسی پیدا می کنند، دستگاه قضایی در عین صیانت از استقلال وکلا، تلاش می کند بحث نظارت را به عنوان اعمال حق حاکمیتی تقویت کند تا افرادی که ردای وکالت به تن می کنند، از مسیر انجام مطلوب وظایف قانونی خود انحراف نیابند. حجت الاسلام فتحعلی زاده در پایان یاد آور شد: نهادینه شدن فرهنگ وکالت در جامعه، تقویت صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق آنها را در پی دارد که از مهم ترین راه های تحقق این مساله، آسان شدن دسترسی مردم به وکلا و استفاده از همه ظرفیت های حقوقی موجود در کشور در این مسیر است.




سعید ::: شنبه 86/4/23::: ساعت 11:23 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 4


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :9477
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<